سلام علیکم
از نظر قرآن، آدم کافر مرده است و آدم مؤمن زنده، هرکس کافری را مسلمان کند او را زنده کرده است و به او حیات ایمان بخشیده است بلکه قرآن می فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا (مائده/32) ؛ هر کس یک انسان را بکشد بدون اینکه او کسى را کشته باشد و یا فسادى در زمین کرده باشد مثل این است که همه مردم را کشته، (چون انسانیت را مورد حمله قرار داده که در همه یکى است)، و هر کس یک انسان را از مرگ نجات دهد مثل این است که همه را از مرگ نجات داده است».
در روایات متعددى وارد شده است که آیه اگر چه مفهوم ظاهرش مرگ و حیات مادى است اما از آن مهمتر مرگ و حیات معنوى یعنى گمراه ساختن یک نفر یا نجات او از گمراهى است. کسى از امام صادق (ع) تفسیر این آیه را پرسید، امام فرمود:
" مِن حرق او غرق- ثم سکت- ثم قال تاویلها الاعظم ان دعاها فاستجاب له
": یعنى منظور از" کشتن" و" نجات از مرگ" که در آیه آمده نجات از آتشسوزى یا غرقاب و مانند آن است، سپس امام سکوت کرد و بعد فرمود:
تأویل اعظم و مفهوم بزرگتر آیه این است که دیگرى را دعوت به سوى راه حق یا باطل کند و او دعوتش را بپذیرد (1)
رسالت پیامبر (ص) در درجه اول این بود که انسان ها را از ظلمت کفر و شرک برهاند و آنها را به نور اسلام هدایت کند، ما نیز که پیروان آنحضرت هستیم در صورت بودن شرایط، چنین تکلیفی داریم.
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) بَعَثَنِی رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِلَى الْیَمَنِ فَقَالَ یَا عَلِیُّ لَا تُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى الْإِسْلَامِ- وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى یَدَیْکَ رَجُلًا خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَکَ وَلَاؤُهُ یَا عَلِی«وسائل الشیعه ج 15 ص 43»؛
حضرت علی (ع) فرمود: هنگامی که پیامبر مرا به سوی یمن فرستاد فرمود: ای علی، با هیچ کس جنگ نکن تا این که او را به اسلام دعوت کنی و به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید برآن می تابد، در حالی که ولایت تو را پذیرفته باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] تفسیر نور الثقلین جلد 1 ص: 620- در این زمینه روایات دیگرى نیز به همان مضمون وارد شده است.
[2] تفسیر نمونه، جلد 4، ص: 354
میخواستم حکم سیگار کشیدن،قلیون کشیدن، و خوردن مشروبات الکلی که مست کننده نباشد (مانند ابجو که درصد الکلش حداکثر 10 درصد است و مست نمیکند )چیست؟؟