شهر سؤال

پاسخ به سؤالات و شبهات دینی (دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی بجنورد)

شهر سؤال

پاسخ به سؤالات و شبهات دینی (دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی بجنورد)

از طریق فرم زیر می توانید سؤال خود را بفرستید.

نظرات  (۴)

سلام
میخواستم حکم سیگار کشیدن،قلیون کشیدن، و خوردن مشروبات الکلی که مست کننده نباشد (مانند ابجو که درصد الکلش حداکثر 10 درصد است و مست نمیکند )چیست؟؟
پاسخ:
باسمه تعالی
چیزهایی مثل سیگار و قلیون اگر ضرر قابل توجه و مهلک برای بدن داشته باشند حرام هستند. خوردن مشروبات الکلی حتی اگر به مقدار کم باشد و مست کننده هم نباشد اشکال دارد و حرام است.
موفق باشید
با سلام 
آیا سعی در مسلمان کردن کسی آیا اشکال دارد؟
اگر بله ؟ بهترین راه چیست ؟
اگر خیر ! چرا؟
پاسخ:

سلام علیکم

از نظر قرآن، آدم کافر مرده است و آدم مؤمن زنده، هرکس کافری را مسلمان کند او را زنده کرده است و به او حیات ایمان بخشیده است بلکه قرآن می فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا (مائده/32) ؛ هر کس یک انسان را بکشد بدون اینکه او کسى را کشته باشد و یا فسادى در زمین کرده باشد مثل این است که همه مردم را کشته، (چون انسانیت را مورد حمله قرار داده که در همه یکى است)، و هر کس یک انسان را از مرگ نجات دهد مثل این است که همه را از مرگ نجات داده‏ است».

در روایات متعددى وارد شده است که آیه اگر چه مفهوم ظاهرش مرگ و حیات مادى است اما از آن مهمتر مرگ و حیات معنوى یعنى گمراه ساختن یک نفر یا نجات او از گمراهى است. کسى از امام صادق (ع) تفسیر این آیه را پرسید، امام فرمود:

" مِن حرق او غرق- ثم سکت- ثم قال تاویلها الاعظم ان دعاها فاستجاب له‏

": یعنى منظور از" کشتن" و" نجات از مرگ" که در آیه آمده نجات از آتش‏سوزى یا غرقاب و مانند آن است، سپس امام سکوت کرد و بعد فرمود:

تأویل اعظم و مفهوم بزرگتر آیه این است که دیگرى را دعوت به سوى راه حق یا باطل کند و او دعوتش را بپذیرد (1)

رسالت پیامبر (ص) در درجه اول این بود که انسان ها را از ظلمت کفر و شرک برهاند و آنها را به نور اسلام هدایت کند، ما نیز که پیروان آن‏حضرت هستیم در صورت بودن شرایط، چنین تکلیفی داریم.

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع) بَعَثَنِی رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِلَى الْیَمَنِ فَقَالَ یَا عَلِیُّ لَا تُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى الْإِسْلَامِ- وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى یَدَیْکَ رَجُلًا خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَکَ وَلَاؤُهُ یَا عَلِی«وسائل الشیعه ج 15 ص 43»؛

حضرت علی (ع) فرمود: هنگامی که پیامبر مرا به سوی یمن فرستاد فرمود: ای علی، با هیچ کس جنگ نکن تا این که او را  به اسلام دعوت کنی و به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید برآن می تابد، در حالی که ولایت تو را پذیرفته باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] تفسیر نور الثقلین جلد 1 ص: 620- در این زمینه روایات دیگرى نیز به همان مضمون وارد شده است.

[2] تفسیر نمونه، جلد 4، ص: 354

 

سلام
نوشتن وصیت نامه در چه زمانی لازم است؟
پاسخ:
سلام نوشتن وصیت نامه در زمانی که بدهی یا حقی بر گردن انسان است که باید پرداخت شود واجب است و یا نماز و روزه ای بر گردنش است که باید قضایش بجا آورده شود (مخصوصاً هنگامی که شخص نشانه های مرگ را در خودش ببیند) 
با سلام...
اگر امروزه هم محمود عباس و هم جنبش حماس از حمله عربستان سعودی به یمن
اعلام حمایت میکنن که البته قبل از تجاوز به یمن هم طرف عربستان بودند
پس ما الآن چرا از اونا حمایت میکنیم؟؟

باتشکر...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی