شهر سؤال

پاسخ به سؤالات و شبهات دینی (دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی بجنورد)

شهر سؤال

پاسخ به سؤالات و شبهات دینی (دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی بجنورد)

سؤال:

ادیسون و دانشمندانی که خدمات ارزنده ­ای به بشریت کردند ولی مسلمان نبودند درقیامت جایگاهشان چگونه است؟

پاسخ:

از نظر اندیشمندان اسلامی هر عملی دو جنبه دارد و هر جنبه از نظرخوبی و بدی حسابی جداگانه دارد . این دو جنبه عبارتست از:

1- شعاع اثر عمل در خارج(در اجتماع)

2- انگیزه فاعل از انجام عمل (نیت)

اعمال انسان از نظر شعاع اثر مفید یا زیانبارآن در دفتر تاریخ ثبت می شود و تاریخ نیز درباره آن قضاوت می کند و آن را ستایش یا نکوهش می کند(و این ستایش یا نکوهش همان پاداش و کیفر آن عمل است)

 ولی انگیزه فاعل از انجام عمل تنها در دفاتر ملکوتی ثبت و ضبط می شود تا بعداً پاداش و کیفرش معین شود. قرآن کریم می فرماید :

"الذی خَلقَ الموتَ و الحیوة لیبلوکم ایکم احسن عملا" می فرماید : «احسن عملا» یعنی صواب­ترین عمل نه بیشترین عمل؛ یعنی هر چندکه بزرگی یا کوچکی یک عمل را نادیده نمی گیرد اما اصالت را به قداست وارزشی که در عمل است می دهد زیرا عملِ با قداست بگونه­ای تصاعدی روح را ترقّی و تکامل می بخشد و انسان را به عوالم بالاتر وجودمی برد.

با این وصف کسی که عمل خیر و جامعه پسند انجام می دهد اگر با انگیزه و هدف مقدس انجام دهد عملش، هم در امتداد تاریخ پیش می رود وهم پرواز ملکوتی دارد و از هر دو نظر مستحق پاداش است

 اما اگر عملش فقط جامعه پسند باشد و انگیزه و هدف آن نامقدس (مثلاً برای جایگاه اجتماعی ،ریا ، ثروت ، و ....) باشد فقط از جنبه اجتماعی اثر و پاداش دارد و چه بسا از جنبه ملکوتی مؤاخذه و مجازات نیز داشته باشد .

برگرفته از : عدل الهی ، استاد مطهری(با تلخیص و نقل به مضمون) .

  • علی تفریحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی